Hoe waarborgen wij de kwaliteit van jouw software?
Refleqt was te gast in “Alle zaken op een rijtje” van Kanaal Z, de Belgische televisiezender gespecialiseerd in economische verslaggeving. We vertelden over de unieke diensten die Refleqt levert aan een breed gamma van bedrijfssectoren, gaande van e-commerce, over automotive, banken en verzekeringen, tot de farmaceutische sector.
Aangezien de meeste sectoren te maken krijgen met specifieke uitdagingen op het gebied van kwaliteitsborging (QA), streven we ernaar knelpunten te detecteren en onze klanten te voorzien van de benodigde middelen om zowel QA- als softwaregerelateerde uitdagingen aan te pakken. Op deze manier kunnen we de tevredenheid van de eindgebruikers vergroten, de operationele efficiëntie te verbeteren en de risico’s minimaliseren.
Iedereen wil betrouwbare, efficiënte en foutloze software, echter loopt dit parcours niet altijd in een rechte lijn. Het is een weg met updates, bugs en synchronisatiefouten die voor hobbeligheid zorgen. Maar wat doe je dan bij zo’n uitdagend parcours? Je neemt ervaren begeleiding onder de arm. Onze QA-experten en functionele analisten zijn die betrouwbare reisgidsen met jaren ervaring in het QA-landschap. We zetten graag op een rijtje waarom het zo belangrijk is om in te zetten op QA tijdens je software development.
First-time right principe
Vanaf de start van de software development streven we naar het hoogst mogelijke kwaliteitsniveau. Dit is belangrijk, want er is namelijk een immens verschil tussen een rating van 3 op 5 in een appstore en eentje van 4 op 5. Beschouw het als een eerste kennismaking: de rating van jouw app schept bij de gebruikers het eerste beeld over jouw softwareapplicatie. En je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken.
Dit is de reden waarom wij zorgen dat de kwaliteit van jouw softwareapplicaties er van de eerste keer bovenuit springt. Daarvoor schakelen we onze functioneel analisten in. Zij werken samen met de klant om een helder beeld te scheppen welke functionaliteiten de software moet bezitten. Vervolgens bieden we hulp bij het opzetten van een plan om jouw doelen te bereiken. Lees: welke tests je moet voorzien om blijvend de kwaliteit van je software te waarborgen.
Eindgebruiker centraal
Er is tegenwoordig een hele brede waaier aan applicaties beschikbaar. Dit maakt dat vandaag eindgebruikers kritischer kijken naar de kwaliteit van hun applicatie. Ze wensen gebruisvriendelijke, intuïtieve en veilige softwareontwikkelingen. Bij test automation zetten we daarom ook steevast de eindgebruiker centraal. We schakelen automation tools en scripts in om allerlei interacties met de software te testen. Zo sporen we snel in het ontwikkelproces fouten en bugs in de software op, waardoor deze uitdagingen proactief worden aangepakt. Het resultaat: je eindgebruiker ondervindt er geen last door wat de gebruikservaring optimaliseert.
Kosten, tijd en risico’s verminderen
Minder ontwikkeltijd, betekent minder hoge kosten. Minder handmatig testen, levert minder menselijke fouten op. Daarom is test automation een goede tool om vanaf de start van je development proces in te zetten. Zo detecteer je vroegtijdig bugs in jouw systemen. Dit is gunstig voor de kostendekking, want een bug die aan het begin van de software development bekend is, kost minder geld en moeite om op te lossen dan een bug die pas bekend geraakt bij de release van de software.
Team van onafhankelijke testers
Wij werken volgens het 4-eyes principe, want met vier ogen zien onze QA-experts nu eenmaal meer dan met twee. Een extra voordeel is dat onze testers onafhankelijk zijn. Dit betekent dat zij niet bevooroordeeld naar de softwareapplicatie kijken. Zo krijg je een objectieve beoordeling van de softwareapplicatie waarbij gebreken niet onopgemerkt voorbijgaan.
Hoe starten wij aan QA-projecten?
Wij houden van een consistente aanpak. Elk QA-project starten we met een intakegesprek. Al onze cases zijn uniek en er bestaan geen ‘one size fits all’ oplossingen. Zeker omdat we actief zijn in heel diverse sectoren: banken en verzekeringen, e-commerce, automotive en de farmacie. Dit zijn industrieën met elk hun specifieke vereisten en uitdagingen.
De volgende stap is een proof of concept (PoC) opstellen. We analyseren aandachtig de probleemstelling en voorzien de best mogelijke QA-services op maat. Daarbij komen we vaak in aanraking met cutting edge technologie van onze klanten. Onze IoT verzekeringscase is daar een mooi voorbeeld van.
Daarna begint de uitvoering van het eigenlijke project. Daarvoor werken we nauw samen met het development team van de klant. We schakelen onze test automation processen snel in, zodat we snelle feedbacklussen genereren richting development.
Als eindpunt zetten we sterk in op after care. Om de developers niet aan hun lot over te laten op het einde van een project, zorgen we voor een degelijke overdracht van onze kennis. Dit vullen we aan door intern mensen op te leiden bij onze klant, zodat zij op eigen benen de test automation processen succesvol verder kunnen zetten.