Wees voorbereid op traffic burst tijdens Black Friday
Black Friday is voor veel mensen de uitgelezen kans om het koopje van hun leven te doen. Je zou denken dat merken klaar zijn voor de online traffic bursts die worden gegenereerd, maar niets is minder waar.
Op Black Vrijdag of Cyber Monday vertonen webshops zulke hoge pieken, dat ze er vaak door crashen. Laadtijden nemen enorm toe, check-out wordt onmogelijk omdat verbonden apps down zijn…
Veel tijd, geld en creatieve energie wordt besteed aan de marketinginspanning rond deze dag. Echter zal het geen programmeur verbazen dat dit niet gezegd kan worden van de opvolging aan de achterkant. De return op je campaigns worden de grond in geduwd, eerste klantervaringen zijn slecht, online shoppers haken af… Situaties die je te allen tijde dient te vermijden.
Hoe zorg je dat het niet fout loopt?
Zet in op Load Testing om het gedrag van een toepassing te bepalen bij verhoogde belasting. Contacteer ons en we komen langs en doen het nodige.
- We voeren stress testen uit om de maximale operationele capaciteit te definiëren en bepalen waar er knelpunten zouden kunnen zitten.
- Spike testing om de recuperatietijd na een piek in de belasting te bepalen.
- Bij endurance testen bekijken we of je applicatie een verlengde belasting aankan zonder negatieve invloeden op de reactietijd.
- Trend monitoring houdt in dat we gedurende de gehele ontwikkeling bekijken we of de performantie stabiel blijft om dubbel ontwikkelwerk te vermijden.
- Door Scalability testings ontdekken we wanneer er aan up-, of downscaling gedaan wordt.
- Iets op maat gemaakt nodig om jouw specifieke situatie te testen? Dan bouwen we dat toch gewoon.
Geen zwart schaap op Black Friday? Contacteer ons voor een testsessie!
Wat kan je doen wanneer je platform het zwaar te verduren krijgt op Black Friday?
Wanneer je bezoeker rondklikt op de webshop en er is sprake van slechte webprestaties, zet dan in op overtuigingstechnieken sympathie en wederkerigheid. Zorg ervoor dat de klant zich begrepen voelt en overtuig hem om later terug te komen voor een tweede poging. Tot slot is het logisch dat slechte websiteprestaties vervelend zijn voor de bezoeker. Je kunt wederkerigheid aanmoedigen met extra incentives zoals kortingscodes, gratis verzending enzovoort.
Gaat het mis als bezoekers in de winkelmandfase zitten? Vraag dan je bezoekers om hun e-mailadres achter te laten en breng ze op de hoogte zodra de webshop weer naar behoren werkt. Als incentive kan je de marketingtechniek van de schaarste gebruiken.
Tot slot willen we benadrukken dat slechte prestaties tijdens hoogdagen zoals Black Friday vooral te maken hebben met piekbezoeken. Met andere woorden, je bent slachtoffer geworden van je eigen succes. Deze boodschap mag je ook gerust aan de consument meegeven. De website gaat even langzamer dan gewenst, omdat het druk is. Deze boodschap levert naast informatie ook sociaal bewijs en autoriteit. Deze bevestigen de klant dat hij zijn aankoop op de juiste plaats doet en dat hij geduld moet hebben.