Skip to main content

Nieuw online platform voor Hubo


Hubo, één van de grootste doe-het-zelf zaken in België, had zijn volledig online platform intern herwerkt. Zo wouden zij de omzet via hun online kanalen verhogen. Om garantie te hebben over de stabiliteit van het nieuwe ontworpen platform, klopten ze aan bij Refleqt. 

Hubo

Uitdaging

Hubo beheerde het nieuwe platform intern. Via Adobe Experience Manager, dat verantwoordelijk is voor de content van de website, was er een naadloze integratie met Hybris. Die zorgde op zijn beurt voor de aansturing van het bestaande ERP-pakket binnen het bedrijf. Bij de klant heerste bezorgdheid of het nieuwe platform de gewenste performantie zou behalen. 

Dat leidde bij Refleqt tot volgend dilemma: Hoe ver moet je gaan in performantie testen van een platform waarvan het werkelijke gebruik onbekend is? Om de volledige make-over van de klant succesvol te laten verlopen, ging Refleqt zich verdiepen in het bedrijf. 

Na meer dan 250.000 geplaatste bestellingen voor het gehele productengamma, kreeg het nieuwe platform groen licht om in productie te gaan.

Oplossing

Door een hechte samenwerking met het ontwikkel- en operations team kwamen we tot een uitgewerkte performantie test strategie. Op basis van beschikbare analytische gegevens projecteerden we een verwachte groei. Hierbij stelden we test scripts op die tezamen een realistisch gebruik van de website simuleerden. 

Door te rekenen op jMeter in combinatie met Blazemeter, konden we één voor één de pijnpunten uit het systeem wegwerken. Tijdens dit iteratieve proces, behaalden we het vijfvoudige van de huidige productie, het beoogde resultaat van de klant. 

Als kers op de taart hebben we ook de absolute limiet van het systeem opgezocht met een stress-test. Daaruit concludeerden we dat de nieuwe applicatie en onderliggende infrastructuur correct was opgezet om een fikse online groei spurt te realiseren.