Skip to main content

Nieuw online platform voor Hubo


Toen één van de grooste doe-het-zelf zaken in België zijn volledig platform herwerkte om zo meer omzet te realiseren vanuit hun online kanalen, kwam al snel de vraag of het nieuwe platform de gewenste performantie behaalde. De content van de website werd beheerd via AEM, die een naadloze integratie had met Hybris. Op zijn beurt zorgde Hybris voor de aansturing van de het reeds geïmplementeerde ERP-pakket. Dit geheel werd uitgewerkt op de intern beheerde infrastructuur bij Hubo.

Hubo

Uitdaging

Hoever moet je gaan tijdens het uitvoeren van performantie testen voor een platform waarvan je het gebruik eigenlijk nog niet kent? Door de volledige make-over van hun e-commerce platform, waarbij ze dit echt wouden inzetten in hun omni-channel strategie, was dit een lastige vraag om te beantwoorden. Door de verwachte groei te projecteren over de komende jaren, konden we hier een realistisch antwoord op voorzien.

Door nauw samen te werken met de ontwikkelaars en het operations team hebben we stap voor stap de performantie van de nieuwe webshop naar het juiste niveau gebracht.

Oplossing

Op basis van de beschikbare analytics gegevens en een projectie van verwachte groei, hebben we in samenwerking het ontwikkel- en operations team een performantie test strategie uitgewerkt. Hierbij werd er maximaal ingezet op het opstellen van een aantal test scripts die samen een realistisch gebruik van de website konden simuleren.

Tijdens dit iteratieve proces, waarbij we vooral werkten met jMeter in combinatie met Blazemeter, hebben we stuk voor stuk de pijnpunten kunnen wegwerken. Uiteindelijk konden we zo het beoogde resultaat behalen van vijf maal hun huidige productie. Als kers op de taart hebben we ook de absolute limiet van het systeem opgezocht in de vorm van een stress-test en konden zo tot de conclusie komen dat applicatie en onderliggende infrastructuur correct was geconfigureerd om een flinke groei spurt in online verkopen te kunnen realiseren.

Na in totaal meer dan 250.000 bestellingen te plaatsen voor het gehele producten gamma, werd er groen licht gegeven om het nieuwe platform in productie te nemen ... mits de cache pre-heated was!